مقالات روانشناسی موفقیت
نکات روانشناسی در مصاحبه شغلی
تاریخ درج مقاله : 1393/09/01
مصاحبه شغلی یکی از گفتگوهای مهم در زندگی هر فرد می باشد. چه بسا با به دست آوردن شغلی مناسب انسان بتواند به تکامل برسد و یکباره هم به رضایت فکری و روحی دست پیدا کند و هم به موفقیت های مادی. در واقع یک شغل مناسب می تواند بستری جهت کشف استعداد های انسان باشد.بسیاری از افراد تصور می نمایند که اگر از مهارتهای لازم جهت دستیابی به شغل مورد نظر برخوردار باشند، می توانند به راحتی به شغل مورد نظر خود دست یابند در صورتیکه چنین نیست.برخورداری از شغل مناسب 5 مرحله دارد که آنها را نام برده و مورد چهارم (مهارتهای مصاحبه شغلی) توضیح داده می شود:
1-جستجوی هدف شغلی نسبت به علاقه مندی و توانایی فرد و برخورداری از بازار کار مناسب
2-به دست آوردن توانمندیهای مناسب جهت احراز شغل مورد نظر
3-تهیه رزومه شغلی مناسب
4-مهارتهای مصاحبه شغلی
5-برقراری رابطه مناسب و حرفه ای پس از استخدام
پس از رعایت موارد سه گانه قبلی زمانیکه سازمانی شما را به مصاحبه شغلی دعوت نمود موارد زیر را در نظر بگیرید:
1-حتما به موقع در مصاحبه شرکت نمائید،بدون تاخیر، وبرای دست یابی به این هدف حتما احتمال ترافیک و دستیابی به محل پارک خودروی خودرا در نظر گرفته و قدری زودتر به طرف محل مصاحبه حرکت نمائید و اگر زود تر به آن محل رسیدید نهایتا ده دقیقه قبل از مصاحبه به آنجا بروید نه زودتر برای اینکه چنین موضوعی رخ ندهد باید در اطراف آن محل به پارک یا مراکز خریدی رجوع نمائید ولی خیلی زود در آنجا حضور نداشته باشید.
2-حتما ظاهر مناسبی (پوشش و آرایش) در زمان مصاحبه داشته باشید.
3-در صورتی که سازمان مورد نظر دارای وب سایت می باشد حتما قبل از مصاحبه درباره شرکت مورد نظر اطلاعات لازم را به دست آورید.
4-در هنگام مصاحبه شغلی به هیچ عنوان استرس نداشته باشید و با لبخند با شخص مصاحبه گر صحبت نمائید.
5-هرگز خود را کوچکتر و بزرگتر از آنچه هستید معرفی ننمائید زیرا اگر بتوانید خود را بزرگتر از آنچه هستید معرفی نمائید و با فریب بتوانید شغل مورد نظر را به دست آورید، به احتمال زیاد آن شغل را از دست خواهید داد و موجب آسیب روحی به شما می شود.
6-حتما در زمان مصاحبه درباره انتظارات سازمان از خودتان سوال بپرسید. یادتان باشد که مصاحبه رفتاری دو جانبه می باشد و شما هم حق دارید اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید، البته برخی از سوالات در جلسه نخست مصاحبه شغلی حرفه ای مجاز نمی باشد مانند:آیا اضافه کاری روتین به کارمندان تعلق می گیرد؟آیا امکانات رفاهی خاصی برای پرسنل دیده شده است؟آیا نهار در شرکت سرو می شود ...
7-شما می توانید مقداری در باره روحیه خود در مصاحبه صحبت نمائید به عنوان مثال "من علاقه مند به کارگروهی می باشم" ولی لزومی ندارد درباره مواردی که دوستانتان آنها را دوست دارند ولی در محیط اداری خاصیت منفی دارد صحبت نمائید مثلا"من زمان زیادی را به دوستانم اختصاص می دهم"
8-اگر فرد مصاحبه کننده اقدام به شوخی با شما نمود هرگز نباید آن شوخی را ادامه دهید بلکه با لبخندی پذیرای شوخی و مزاح ایشان باشید.
9-در صورتی که علاقه مندی یا اعتقادات خاصی دارید که ممکن است برای برخی از افراد حساسیت ایجاد نماید در مصاحبه شغلی در آن مورد گفتگو ننمائید.مواردی مانند علاقه به تیم خاص ورزشی، مسائل دینی، مسائل سیاسی و...
10- به صورت ظریف اگر از سازمان آنها تعریف نمائید نکته جالبی می باشد، مثلا شناخت شما از معروفیت سازمان و یا استقبال مردم از محصولات یا خدمات آنها و حتی علاقه شما به نظم سازمان و...
در مقاله بعدی مواردی در مورد برقراری رابطه مناسب و حرفه ای پس از استخدام توضیح داده خواهد شد.